ZDANIE ODRĘBNE
FORUM ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH
DO STANOWISKA TRÓJSTRONNEGO ZESPOŁU DO SPRAW OCHRONY ZDROWIA
Z DNIA 17 MARCA 2021r.
złożone na podstawie § 13 ust. 3 zd. II Regulaminu Trójstronnego Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia
w związku z poparciem przez Zespół Trójstronny ds. ochrony zdrowia propozycji MZ z dnia 26 lutego 2021r. dotyczących zmian w ustawie o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych dotyczących roku 2021.
FORUM ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH negatywnie ocenia propozycję MZ popartą przez organizacje pracodawców i dwie centrale związkowe (OPZZ i NSZZ Solidarność). Propozycja ta jest dla zawodów medycznych wysoce niesprawiedliwa, dyskryminująca i krzywdząca. Pierwotnie przyjęte w ustawie podziały pracowników i poziomy współczynników pracy cechuje błędna metodologia nie odzwierciedlająca w sposób właściwy najniższych poziomów wynagradzania w poszczególnych grupach pracowniczych.
Na początku 2020r. pismem FZZ IX 670/02/03/20 skierowanym do Ministra Zdrowia postulowaliśmy o dokonanie zmian w ustawie w zakresie ponownego określenia grup zawodowych i wzrostu poziomu współczynników pracy. Na przestrzeni całego roku zgłosiliśmy do przedmiotowej ustawy szereg uwag, wątpliwości, pytań, które zostały przez Ministerstwo Zdrowia praktycznie nieuwzględnione, nierozpoznane lub zupełnie zlekceważone („pozytywnie rozpatrzono” tylko jeden nasz postulat, aby docelowy wzrost wynagrodzeń zasadniczych odbył się bez okresów przejściowych i nastąpił 01-07-2021r). Mamy również liczne zarzuty co do trybu i formy przekazywanych członkom Zespołu dokumentów. Materiały, na podstawie których Zespół miał pracować, Ministerstwo Zdrowia niejednokrotnie wręczało w trakcie trwania posiedzeń, co jest niezgodne z § 11 ust. 3 Regulaminu Trójstronnego Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia. Dochodziło również do przekazywania Członkom po posiedzeniach Zespołu dokumentów innych, które przedstawiało bezpośrednio na spotkaniach Ministerstwo.
Żądamy usunięcia w ustawie błędów formalnych i merytorycznych, mających wpływ na kształtowanie wynagrodzeń w podmiotach leczniczych, bowiem system wynagrodzeń jest jednym z podstawowych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi, a odpowiednio opracowana i konsekwentnie realizowana polityka płacowa powinna być elementem strategicznym każdego zakładu, którego podstawowym kapitałem są ludzie, ich kwalifikacje i kompetencje.
Kwestia podniesienia wskaźników płac gwarantowanych dla osób najmniej zarabiających w ochronie zdrowia jest bezsporna i powinna być pilnie zrealizowana.
Stanowczo domagamy się, aby przy wycenie poziomu najniższego wynagrodzenia w poszczególnych grupach zawodowych, poza wykształceniem uznane zostały jeszcze inne, mające ogromne znaczeni czynnik, takie jak: odpowiedzialność, wiedza, doświadczenie zawodowe, wymagania psychofizyczne i umysłowe oraz warunki środowiska pracy, a co za tym idzie dokonania zmiany metodologii wyceny poziomu najniższych wynagrodzeń i zmiany w zaszeregowaniu grup pracowników medycznych. Uregulować należy kwestię uznania pracownikom medycznym wykształcenia wyższego mającego zastosowanie w ochronie zdrowia tak samo jak uznaje się to wykształcenie w grupach pracowników działalności podstawowej.
W opinii przedstawicieli zawodów medycznych zrzeszonych w Branży Ochrony Zdrowia Forum Związków Zawodowych, (Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych, Ogólnopolski Związek Zawodowy Techników Medycznych Radioterapii, Ogólnopolski Związek Zawodowy Techników Medycznych Elektroradiologii, Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Diagnostyki Medycznej i Fizjoterapii, Solidarność 80) jak również eksperta Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Lekarzy i ekspertów z samorządów zawodów medycznych (Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, Naczelna Izba Aptekarska, Krajowa Izba Fizjoterapeutów, Krajowa Izba Diagnostów Laboratoryjnych) propozycja ta utrwala nieprawidłowości w wycenie najniższego wynagrodzenia na stanowiskach pracy wymagających wykształcenia medycznego.
Ze względu na stale rosnące potrzeby ochrony zdrowia dotyczące liczby kadr medycznych, wnioskujemy o ustalenie odrębnych współczynników korygujących, w zależności od poziomu deficytów kadrowych.
Uwzględniając powyższe, Forum Związków Zawodowych sprzeciwia się Stanowisku Zespołu Trójstronnego ds. Ochrony Zdrowia i składa zdanie odrębne. Na podstawie §18 ust. 3 pkt. 5) Regulaminu Trójstronnego Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia, wnoszę o dołączenie zdania odrębnego do Protokołu z posiedzenia Zespołu z dnia 17-03-2021r.
Wiceprzewodnicząca
Forum Związków Zawodowych
Krystyna Ptok
UZASADNIENIE
DO ZDANIA ODRĘBNEGO FORUM ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH
DO STANOWISKA TRÓJSTRONNEGO ZESPOŁU DO SPRAW OCHRONY ZDROWIA Z DNIA 17 MARCA 2021r.
Złożonego na podstawie § 13 ust. 3 zd. II Regulaminu Trójstronnego Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia
w związku z poparciem przez Zespół Trójstronny ds. ochrony zdrowia propozycji MZ z dnia 26 lutego 2021r. dotyczących zmian w ustawie o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych dotyczących roku 2021.
Działając w imieniu Forum Związków Zawodowych na podstawie § 13 ust. 3 zd. II Regulaminu Trójstronnego Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia przekazuję uzasadnienie zdania odrębnego zgłoszonego do Stanowiska Trójstronnego Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia z dnia 17 marca 2021r.
Forum Związków Zawodowych (dalej FZZ) nie akceptuje propozycji Ministerstwa Zdrowia z dnia 26-02-2021r. dotyczącej zakresów zmian do ustawy dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (t.j. Dz.U. z 2020 poz. 830). Proponowane zmiany nie spełniają oczekiwań organizacji związkowych zrzeszonych w FZZ.
Przypominamy, że zakres zmian jakie postulowało FZZ został sprecyzowany pierwotnie w piśmie z dnia 29-06-2020r. L.dz. FZZ IX 761/29/06/20. Swoje stanowisko wraz z obszernym uzasadnieniem zaprezentowaliśmy również w pismach z dnia 09-10-2020r. oraz 15-02-2021r.
W toku prac Zespołu FZZ popierało wnioski i pytania kierowane do Ministerstwa Zdrowia przez Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych (pisma z dnia 01-03-2021r. znak ZK-454/VII/2021; z dnia 04-03-2021r. znak ZK-499/VII/2021 oraz z dnia 11-03-2021r. znak ZK-541/VII/2021). Wszystkie w/w pięć pism stanowi integralną część uzasadnienia zdania odrębnego dla potwierdzenia przyczyn jego złożenia podczas głosowania w dniu 17 marca 2021r.
Ministerstwo Zdrowia w ogóle nie uwzględniało w toku prac wniosków FZZ o konieczności zmiany zasad podziału pracowników na grupy zawodowe. Ministerstwo Zdrowia nie zaakceptowało propozycji FZZ wyższego wzrostu współczynników pracy przy jednoczesnym spłaszczeniu różnic pomiędzy grupami. Ministerstwo Zdrowia nie podjęło w ogóle rozmów w kwestii zmiany zapisu w załączniku do ustawy Kolumna 2 : „(…) kwalifikacji wymaganych na zajmowanym stanowisku”. Ministerstwo Zdrowia nie podjęło rozmów w zakresie postulatu FZZ dodania do ustawy zapisu nakładającego na pracodawców obowiązek automatycznego podniesienia wynagrodzenia zasadniczego w przypadku podniesienia kwalifikacji zawodowych.
W ocenie Forum Związków Zawodowych Ministerstwo Zdrowia forsuje wprowadzenie zmian, które prowadzą do ogromnego zróżnicowania skali średniego wzrostu wynagrodzeń zasadniczych.
Zgłaszamy zastrzeżenia co do wiarygodności merytorycznej danych przekazywanych przez Ministerstwo Zdrowia w toku prac Zespołu, tym bardziej że na szczegółowe pisemne zapytania nie dostawaliśmy żadnych odpowiedzi, albo odpowiedzi były nie merytoryczne (przykładowo pisma MZ z dnia 05-03-2021r. znak DSW.682.10.2021.PJ, czy pismo MZ z dnia 12-03-2021r. znak DSW.682.13.2021.PJ).
Zgłaszamy zarzuty co do trybu i formy przekazywanych członkom Zespołu dokumentów. Ministerstwo Zdrowia ani razu nie przekazało dokumentów opracowanych dla potrzeb Zespołu przed terminem posiedzenia, a przecież zgodnie z § 11 ust. 3 Regulaminu Trójstronnego Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia materiały dotyczące tych posiedzeń Sekretarz Zespołu zobowiązany był przesyłać członkom Zespołu za pomocą poczty elektronicznej, na co najmniej 7 dni przed następnym posiedzeniem na wskazany do korespondencji adres poczty elektronicznej. Dokumenty na podstawie których Zespół miał pracować Ministerstwo Zdrowia wręczało w trakcie trwania posiedzeń. Tak było z materiałami prezentowanymi na posiedzeniu w dniu 10-02-2021r. Identyczna sytuacja miała miejsce z prezentacją kluczowych materiałów przygotowanych na posiedzenie w dniu 26-02-2021r. (po raz pierwszy MZ przekazało swoje propozycje zakresu zmian ustawy). Podobny zarzut dotyczy materiałów przygotowanych przez MZ na posiedzenie Prezydium Zespołu w dniu 09-03-2021r. (tutaj materiały zostały ujawnione dopiero w drugiej części posiedzenia Prezydium).
Zgłaszamy również zarzuty co do formy przekazywanych przez MZ materiałów z dnia 10-02-2021r., z dnia 26-02-2021r. oraz z dnia 09-03-2021r. Z dokumentów tych nie wynika, że są przygotowane przez Ministerstwo Zdrowia; nie zostały w nich wskazane imiennie osoby, które biorą na siebie na przyszłość odpowiedzialność za rzetelność, kompletność i dokładność przygotowanych propozycji i wyliczeń; nie ma wskazanych imiennie osób, które po stronie Ministerstwa Zdrowia przeprowadziły weryfikację i sprawdzenie przekazywanych materiałów oraz brak jest w tych materiałach imiennego podpisu osoby z kierownictwa MZ. W wyobrażeniu FZZ przekazywane dane powinny być również przynajmniej zweryfikowane przez przedstawicieli NFZ jako płatnika środków do realizacji nowelizacji ustawy oraz przedstawiciela Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji.
Ministerstwo Zdrowia nie odpowiedziało na pytanie czy współczynniki pracy przedstawione na lata 2022 i następne mają być wpisane do bieżącej nowelizacji ustawy czy też zostały tylko pokazowo zademonstrowane członkom Zespołu.
Ministerstwo Zdrowia nie przedstawiło swojej propozycji podwyżki współczynników pracy z wykorzystaniem narzędzia przygotowanego w formacie pliku Excel, a zatem z niewiadomych powodów zostały ukryte koszty wprowadzenia wzrostów współczynników pracy.
W trakcie głosowania pominięto konieczność równoczesnego objęcia nowelizacją art. 19-22 ustawy z dnia 27-11-2020r. o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia w okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii kadr medycznych (Dz.U. z 2020r. poz. 2401).
Na koniec, nie została wyjaśniona przez Ministerstwo Zdrowia kwestia wyliczenia kosztów nowelizacji, które wskazano łącznie na 2021r. na poziomie 3 mld. 621 mil. zł. Pytania o pokrycie pracodawcom poszczególnych obszarów kosztów zadawał podczas posiedzenia Zespołu w dniu 17 marca 2021r. ekspert FZZ, jednak nie uzyskaliśmy żadnej odpowiedzi na zadane pytania.
Kwestia chyba najważniejsza: Ministerstwo Zdrowia nie przedstawiło członkom Zespołu projektu nowelizacji ustawy, a zatem nie było żadnej możliwości sprawdzenia i zweryfikowania zapisów!
Uwzględniając powyższe, Forum Związków Zawodowych, sprzeciwia się przyjmowanemu Stanowisku i składa zdanie odrębne. Proszę o dołączenie zdania odrębnego i niniejszego uzasadnienia przyczyn zgłoszenia zdania odrębnego do Protokołu z posiedzenia Zespołu z dnia 17-03-2021r. (podstawa prawna – § 18 ust. 3 pkt. 5) Regulaminu Trójstronnego Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia).
Forum Związków Zawodowych podejmie starania w zakresie poprawienia na korzyść pracowników zapisów nowelizacji ustawy w toku procesu legislacyjnego. Forum Związków Zawodowych będzie domagać się pełnego i szczegółowego wyliczenia kosztów nowelizowanej ustawy w OSR do ustawy.
Wiceprzewodnicząca
Forum Związków Zawodowych
Krystyna Ptok